اقدامات معاونت فرهنگی شهرداری مشهد در ایام تشییع پیکر سید حسن نصرالله هوای کلانشهر مشهد امروز آلوده است (۴ اسفند ۱۴۰۳) تقدیر از شهردار مشهدمقدس در همایش بزرگ ورزش استان شهردار مشهد: توسعه زیرساخت‌های ورزشی و حمایت از قهرمانان در دستورکار است + فیلم گرامیداشت ۱۵ هزار شهید خراسان رضوی با اهدای خون به نیابت از آنان خبر رد مصوبه مجلس در خصوص تمدید فعالیت شوراها، صحیح نیست تقدیر رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از شهرداری مشهد برای پیشبرد اهداف ملی آماده‌سازی ناوگان اتوبوسرانی مشهد برای استقبال از بهار ۱۴۰۴ مدیرکل دفتر خلاقیت و نوآوری شهری شهرداری مشهد: نیازمند ایجاد مرکز داده‌های زیارت در رصدخانه شهری مشهد هستیم رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد مقدس: آثار جشنواره هنر‌های شهری ۱۴۰۴ آماده می‌شوند ورود تاریخی قطار‌ شهری به مشهد | نگاهی به تاریخچه و شکل‌گیری یکی از پروژه‌های پرماجرای شهری رئیس مرکز آمار ایران: سرشماری نفوس و مسکن اواخر تابستان یا اوایل پاییز ۱۴۰۵ انجام می‌شود شهردار مشهد مقدس: اطلاعات دقیق و برخط به شهرداری مشهد کمک می‌کند تا خدمت رسانی بهتری انجام دهد + فیلم تسریع در رسیدگی به مصوبات ماده ۵ برای حل مشکلات شهری مشهد بازنگری موضوع ساماندهی رودخانه کشف رود مشهد کلید خورد | جریان امید در کشف رود تزریق اعتبار و رفع گره‌های بحرانی مترو گلبهار- مشهد نقش مترو در توسعه پایدار شهری تعاملات مؤثر شهرداری مشهد و سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو تقدیر فرماندار مشهد از تلاش‌های شهرداری مشهد برای فضاسازی نوروزی شهر
سرخط خبرها

ویرانیِ تاریخ، تاریخِ ویرانی | درباره آرامگاه اخی علی قُتلُغ شاه

  • کد خبر: ۲۴۸۲۴۰
  • ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷
ویرانیِ تاریخ، تاریخِ ویرانی | درباره آرامگاه اخی علی قُتلُغ شاه
در ابتدای جاده ویرانی مشهد، در «ویرانی۴»، آرامگاهی از دوره تیموری باقی مانده است که امروزه کمتر مشهدی‌ای از آن اطلاع دارد.

در ابتدای جاده ویرانی مشهد، در «ویرانی۴»، آرامگاهی از دوره تیموری باقی مانده است که امروزه کمتر مشهدی‌ای از آن اطلاع دارد؛ حتی بسیاری از ساکنان فرهنگی مشهد نیز تاکنون این بنای تاریخی را ندیده اند و چه بسا درباره آن سخنی هم به گوششان نرسیده است. منظور از نوشته آشنایی اجمالی با این بنا و ضرورت ترمیم و رسیدگی به وضعیت آن است.

اخی علی قُتلُغ شاه از شاگردان علاءالدوله سمنانی و از عارفان قرن هشتم هجری قمری است و این بنای چهارضلعی، با یک گنبد، در قرن نهم بر خاک او ساخته شده است. ظاهرا، این مکان، در روزگاری که در حاشیه جاده مشهد به نیشابور منزلگاه کاروان‌ها بوده، رونقی داشته است، و کاروانیان خوش قریحه،  با خط خوش خویش، ابیات و یادداشت‌های زیبایی به نَسخ و نستعلیق و شکسته بر دیوار‌های آن نوشته اند. از ۸۷۱هجری قمری به بعد، قریب به پنج هزار یادداشت تاریخی بر دیوار‌های داخلی این بنا نوشته شده است.

اما امروز کسانی که برای تفریح به این تفرجگاه می‌روند، با اسپری و زغال و بدترین خط ممکن، نام پرننگ خویش را بر آن می‌نویسند تا یادگاری باشد از یک دوره بی خردی! علاوه بر این یادداشت‌های زشت و نابهنجار، سقف ضلع جنوب غربیِ بنا، به سبب رطوبت ناشی از باران‌های بهار، سُست شده و نم ناشی از آن به یادداشت‌های تاریخی داخل بنا رسیده است.

این همه درحالی است که، اگر میراث فرهنگی خراسان و یا اهل فرهنگ آن به این بنا رسیدگی کنند، علاوه بر نجات این میراث بازمانده از پدران خردمند این سرزمین، می‌توانند تفرجگاهی ایجاد کنند که مشهور شود، چراکه این مکان، نه تنها تاریخی است، بلکه با باغ‌ها و فضای سبز و آب روانی که از قنات در محوطه جاری است فضایی فرح بخش هم دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->