شهردار مشهد: بوستان‌های «بهشت» و «آفتاب» ویژه بانوان به زودی به بهره‌برداری می‌رسد مبدا تعیین مسافت شهر مشهد از سایر شهر‌ها کجاست؟ چهارمین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در مشهد مقدس برگزار می‌شود نشان مشهدالرضا(ع) باعث رونق فعالیت‌های مردمی و جهادی می‌شود لزوم معرفی مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی دنیا روزشماری وقایع انقلاب اسلامی در مشهد، از اول تا چهارم دی‌ماه ۱۳۵۷ (بخش اول) | بیمارستان شاه‌رضا، پایگاه انقلاب مشهد آغاز هفته ملی مشهد با اجرای برنامه‌های ویژه فرهنگی، هنری و گردشگری جذب ۲۱ بانوی آتش‌نشان در مشهد ابلاغ برنامه‌های استقبال از بهار ۱۴۰۴ در مشهد از نیمه دی‌ماه هوای کلانشهر مشهد، همچنان آلوده است (۲ دی ۱۴۰۳) ناصحی: رویداد نشان مشهد الرضا(ع) باید در سطح ملی و بین المللی دیده شود نشان مشهد الرضا(ع)؛ فرصتی برای آشنایی نسل آینده با چهره‌های تاثیرگذار اقتصادی مشهد برگزاری اولین نشست کارگروه زیارت شورای عالی استان‌های کشور اختصاص ۱۳۰ تاکسی ون به تاکسیرانی مشهد (۲۸ اذر ۱۴۰۳) یادگارهای کوهسنگی مشهد در دل سازه‌های شهر حل اختلاف میان وزارت کشور و ایران‌خودرو بر سر ۹۰ تاکسی ون شهرداری مشهد بررسی مشکلات ساخت‌وساز‌های غیرمجاز در محلات حاشیه شهر مشهد | لنگرانداختن بسازوبفروش‌ها در بولوار توس آغاز اولین روز زمستان در مشهد با آلودگی هوا سرپرست شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد منصوب شد (یکم دی ۱۴۰۳) امضای تفاهم‌نامه ٢ هزار میلیارد تومانی برای سامان‌دهی محور‌های ورودی مشهد مقدس شهردار مشهد: اولویت فعلی مدیریت شهری؛ ایجاد حال خوب برای شهروندان است+ویدئو
سرخط خبرها

ویرانیِ تاریخ، تاریخِ ویرانی | درباره آرامگاه اخی علی قُتلُغ شاه

  • کد خبر: ۲۴۸۲۴۰
  • ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷
ویرانیِ تاریخ، تاریخِ ویرانی | درباره آرامگاه اخی علی قُتلُغ شاه
در ابتدای جاده ویرانی مشهد، در «ویرانی۴»، آرامگاهی از دوره تیموری باقی مانده است که امروزه کمتر مشهدی‌ای از آن اطلاع دارد.

در ابتدای جاده ویرانی مشهد، در «ویرانی۴»، آرامگاهی از دوره تیموری باقی مانده است که امروزه کمتر مشهدی‌ای از آن اطلاع دارد؛ حتی بسیاری از ساکنان فرهنگی مشهد نیز تاکنون این بنای تاریخی را ندیده اند و چه بسا درباره آن سخنی هم به گوششان نرسیده است. منظور از نوشته آشنایی اجمالی با این بنا و ضرورت ترمیم و رسیدگی به وضعیت آن است.

اخی علی قُتلُغ شاه از شاگردان علاءالدوله سمنانی و از عارفان قرن هشتم هجری قمری است و این بنای چهارضلعی، با یک گنبد، در قرن نهم بر خاک او ساخته شده است. ظاهرا، این مکان، در روزگاری که در حاشیه جاده مشهد به نیشابور منزلگاه کاروان‌ها بوده، رونقی داشته است، و کاروانیان خوش قریحه،  با خط خوش خویش، ابیات و یادداشت‌های زیبایی به نَسخ و نستعلیق و شکسته بر دیوار‌های آن نوشته اند. از ۸۷۱هجری قمری به بعد، قریب به پنج هزار یادداشت تاریخی بر دیوار‌های داخلی این بنا نوشته شده است.

اما امروز کسانی که برای تفریح به این تفرجگاه می‌روند، با اسپری و زغال و بدترین خط ممکن، نام پرننگ خویش را بر آن می‌نویسند تا یادگاری باشد از یک دوره بی خردی! علاوه بر این یادداشت‌های زشت و نابهنجار، سقف ضلع جنوب غربیِ بنا، به سبب رطوبت ناشی از باران‌های بهار، سُست شده و نم ناشی از آن به یادداشت‌های تاریخی داخل بنا رسیده است.

این همه درحالی است که، اگر میراث فرهنگی خراسان و یا اهل فرهنگ آن به این بنا رسیدگی کنند، علاوه بر نجات این میراث بازمانده از پدران خردمند این سرزمین، می‌توانند تفرجگاهی ایجاد کنند که مشهور شود، چراکه این مکان، نه تنها تاریخی است، بلکه با باغ‌ها و فضای سبز و آب روانی که از قنات در محوطه جاری است فضایی فرح بخش هم دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->